مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: موقعیت توپوگرافی منطقه و وجود دود غلیظ مهار آتش را برای نیروهای امدادی و ۲ بالگرد هوافضای سپاه در منطقه قوشه‌چشمه پارک ملی گلستان سخت کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸ 18 December 2021

 

محمدرضا کنعانی روز شنبه به ایرنا اظهارداشت: از چهارشنبه گذشته تاکنون با توجه به شرایط آب و هوایی، کاهش شدید رطوبت و افزایش وزش باد چهار مورد آتش سوزی در پارک ملی گلستان رخ داد.

وی افزود: نخستین حریق پارک ملی گلستان ساعت ۱۲ روز چهارشنبه در منطقه دره شمالی گزارش شد که نیروهای محیط بانی، همیاران طبیعت و مردم روستای تنگه‌راه به منطقه اعزام شدند و تا قبل از تاریکی هوا آتش را به طور کامل مهار کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: نیروهای محیط زیست برای جلوگیری از شعله ور شدن دوباره آتش، تا صبح روز پنجشنبه در محل حضور داشتند و ۸۰ نفر از نیروهای تازه نفس منابع طبیعی، جوامع محلی و بسیجیان نیز صبح همان روز به محل اعزام شدند و به موازات آن با توجه به شرایط جوی ۲ دستگاه بالگرد هوافضا سپاه از تهران در فرودگاه کلاله استقرار یافتند.

کنعانی با اشاره به کف سوزی هشت هکتار از منطقه دره شمالی پارک ملی گلستان در این حریق، گفت: ساعت ۱۸ روز پنجشنبه آتش سوزی دیگری در منطقه قوشه چشمه گزارش شد که محیط بانان با همکاری مردم محلی تا ساعت ۲۴ آن را به طور کامل مهار کردند.

وی ادامه داد:‌ طبق برآوردهای صورت گرفته این آتش سوزی نیز باعث کف سوزی یک هکتار از عرصه جنگلی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه کرد: حریق سوم نیز عصر روز جمعه در منطقه کندسکوه مابین منطقه حفاظت شده لوه و پارک ملی گلستان گزارش شد که نیروهای اعزامی تا ساعت سه صبح روز شنبه آتش را مهار کردند.

کنعانی افزود: در این آتش سوزی نیز ۱.۵ هکتار از عرصه جنگلی منطقه کندسکوه درگیر حریق شد.

وی گفت: حریق دیگری نیز روز جمعه در منطقه قوشه‌چشمه در پارک ملی گلستان شروع شد که با توجه به وزش شدید باد همچنان استمرار دارد و به دلیل موقعیت توپوگرافی منطقه و دود غلیظ، شرایط برای اطفای حریق به صورت زمینی و بالگردهای هوافضا سخت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: هم اکنون ۱۲۰ نفر از نیروهای محیط بانی، منابع طبیعی و مردم محلی در منطقه درگیر آتش حضور دارند.

کنعانی افزود: طبق گزارش هواشناسی وزش باد تا ظهر امروز در منطقه ادامه دارد که امیدواریم با کاهش آن، توانایی نیروهای زمینی و هوایی برای مهار آتش سوزی بیشتر شود.

وی گفت: تاکنون هیچ گونه تلفات جانوری در چهار آتش سوزی پارک ملی گلستان گزارش نشده و بیشترین خسارت مربوط به برگ‌های کف جنگل و درختان خشک است.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: آتش سوزی منطقه مبارک آباد مینودشت با همکاری نیروهای بسیج، منابع طبیعی، هلال احمر و مردم محلی مهار شده و نیروها در حال خاموش کردن کامل آن هستند.

محمد آریان‌فر افزود: در منطقه آق سو کلاله نیز آتش سوزی در سه جهت مهار شده اما در یک سوی آن به علت وزش شدید باد و سخت گذر بودن منطقه عملیات مهار همچنان ادامه داد.

وی اظهارداشت: به دلیل وزش باد شدید با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت و دود ناشی از آتش امکان پرواز بالگردها میسر نیست اما امیدواریم با کاهش سرعت باد تا بعدازظهر آتش سوزی این منطقه مهار شود.

گلستان ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار جنگل دارد.

به تاکید کارشناسان آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش های فراروی جنگلهای شمال ایران است که باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار