مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان ظهر امروز با حضور مسئولان ملی و استان معارفه شد و در این مراسم ارائه خدمات درمانی رایگان به ۸۳۰ هزار روستایی و عشایر، اجرای طرح پزشک خانواده شهری و اجرای فرآیندهای الکترونیک مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 23 November 2021

به گزارش تابناک گلستان، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان ظهر امروز با حضور معاون سازمان بیمه سلامت، استاندار گلستان، نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران برگزار شد.

مهرداد کمانگری در این مراسم تودیع خود با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در استان، اظهار داشت: در اداره کل بیمه سلامت در سال ۹۸ تعداد موسسات طرف قرارداد ما ۹۵۰ موسسه بود که در انتهای شهریورماه به ۹۷۳ موسسه رسیده است. البته این بدان معنا نیست که فقط ۲۳ موسسه به این فهرست اضافه شده بلکه در این فرآیند برخی از موسسه‌ها از دور خارج و تعدادی دیگر اضافه شدند.

وی گفت: در سال ۹۸ با محدودیت اعتباری مواجه بودیم و به همین خاطر فقط توانستیم با تعداد ۱۵ موسسه عقد قرارداد داشته باشیم که این تعداد در سال ۹۹ که محدودیت‌ها کمتر شد به ۴۲ موسسه رسید و تا آبان ماه امسال با ۱۰۴ موسسه که درخواست داشتند، عقد قرارداد انجام داده‌ایم.

کمانگری افزود: فرآیند‌های الکترونیک در سازمان به ویژه در دو سال اخیر با قدرت در حال انجام بوده و ورود اطلاعات موسسات به سامانه تحت عنوان پیکربندی است. در سازمان بیمه سلامت برای فرآیند‌های توانبخشی به جز فیزیوتراپی امکان عقد قرارداد میسر نبود، اما با اتفاقاتی که رخ داد با موسساتی مانند گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و ... از اسفندماه ۹۹ عقد قرارداد را شروع کردیم. علاوه براین توانستیم با مراکز درمان ترک اعتیاد هم عقد قرارداد داشته باشیم و به گروه‌های بیشتری خدمات ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار گلستانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین صندوق‌های ما صندوق روستاییان و عشایر است که ۸۳۰ هزار نفر در گلستان به صورت رایگان عضو آن هستند. صندوق بیمه همگانی سلامت نیز در شهر‌ها برای افرادی که فاقد پوشش بیمه بودند ایجاد شد و در استان ۱۳۰ هزار نفر به صورت رایگان تحت پوشش این صندوق قرار دارند.

کمانگری ادامه داد: در قالب صندوق کارکنان دولت نیز ۱۲۰ هزار نفر در استان عضو هستند و صندوق سایر اقشار شامل جمعی از دانشجویان، خانواده شهدا، جانبازان و ... ۵۳ هزار نفر دارد و صندوق بیمه ایرانیان هم صندوق کوچکی است که اعضا به طور کامل در آن حق بیمه پرداخت می‌کنند و از مزایای خدمات درمانی آن برخوردار هستند.

وی گفت: اتفاق خیلی خوبی که امسال در صندوق بیمه همگانی رخ داد این بود که اعضای این صندوق فقط می‌توانستند به مراکز دولتی دانشگاهی مراجعه کنند، اما از تیرماه امسال، اعضای این صندوق در گلستان می‌توانند به پزشکان عمومی مطب‌دار در سطح شهر‌ها نیز مراجعه کنند.

کمانگری درباره طرح پزشک خانواده شهری یا همان انتساب اعضا به پزشکان گفت: پرداخت ما به این پزشکان به صورت سرانه است و به تعداد ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ بیمار در ماه باید علاوه برخدمات درمانی، پرفشاری خون و دیابت آنان را هم بررسی و کنترل کنند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در گروه بیماران خاص یکهزار و ۷۰۰ بیمه شده داشتیم و اکنون تعداد آن‌ها به یکهزار و ۷۸۸ نفر رسیده است که اغلب بیماران ام اس هستند، این بیماران هم رایگان بیمه می‌شوند و خدمات درمانی آن‌ها نیز به صورت رایگان است.

کمانگری گفت: کل بیمه شدگان بیمه همگانی در استان ۱۳۶ هزار نفر بود، اما از ابتدای مهرماه بیمه شدگان تحت پوشش کمیته امداد هم زیرمجموعه این صندوق قرار گرفتند و تعداد آن‌ها به ۱۵۶ هزار نفر رسید که ۱۲۸ هزار نفر از آنان به پزشکان در شهر‌های استان منتسب شده‌اند، اما در برخی شهر‌ها با کمبود پزشک مواجه هستیم و هنوز نتوانستیم حدود ۲۸ هزار نفر دیگر از اعضا را به پزشکان منتسب کنیم.

وی درباره رفع همپوشانی بیمه‌ای برای کسانی بیش از یک دفترچه بیمه داشته باشند، گفت: طرح استحقاق سنجی در یکی دوسال اخیر به اجرا درآمده و به محض اینکه بیمه شده به مرکز دولتی و خصوصی مراجعه کند رفع همپوشانی صورت می‌گیرد؛ در این مدت برای ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر رفع همپوشانی انجام شد و این فرآیند همچنان ادامه دارد.

کمانگری درباره چالش‌های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک گفت: در این موضوع با چالش‌های زیادی هم با پزشکان و هم برخی موسسات مواجه بودیم که خوشبختانه بسیاری از این موضوعات رفه شده است. در ابتدای شروع طرح ما در جایگاه بیست و نهم کشور بودیم و اکنون در رده ششم کشور قرار داریم.

۱۱۹ میلیارد تومان برای درمان بیماران کرونایی در استان گلستان هزینه شد

همچنین سیدمحمد حسینی ظهر امروز در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرکل جدید بیمه سلامت استان گلستان اظهار داشت: هنوز در استان گلستان کسانی هستند که فاقد هرگونه بیمه درمانی هستند و باید این افراد را شناسایی کرده و زیر پوشش قرار دهیم.

مدیرکل بیمه سلامت گلستان گفت: هنوز چک وصول نشده برخی بیماران در بیمارستان‌های استان وجود دارد و باید اقداماتی انجام دهیم که جلوی بخشی از این اتفاقات را بگیریم.

حسینی با بیان اینکه همه مجموعه، تلاش می‌کنند تا خدمات مطلوب‌تری به مردم ارائه شود، گفت: باید در موضوعات مربوط به پوشش‌های بیمه‌ای به مردم آگاهی رسانی کنیم تا بتوانند خدمات بهتری را دریافت کنند و لذت و شیرینی برخورداری از مزایای بیمه سلامت را بچشند.

وی ادامه داد: در بیمه سلامت نیاز به اصلاح نظام پرداخت داریم و باید صفر تا صد هزینه بیماران را به بیمارستان‌ها واگذار کنیم. علاوه براین باید توسعه کمی و کیفی را در دستور کار داشته باشیم و سامانه شهروندی را به مردم باید بشناسیم تا بتوانند خدمات موردنیاز خود را در بستر الکترونیک دریافت کنند.

حسینی با بیان اینکه با شیوع کرونا هزینه‌های بیشتری به بخش بهداشت و درمان تحمیل شده است، گفت: از ابتدای شیوع بیماری ۱۱۹ میلیارد تومان برای درمان بیماران کرونایی هزینه شده و ۳۹ میلیارد تومان هم سهم سازمان برای داروی رمدسیویر پرداخت شده است.

شهربانو برهانی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان نیز در این مراسم اظهار داشت: در راستای پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات درمانی مطلوب اقدامات خوبی در استان انجام شده است و اجرای نظام الکترونیکی بیمه سلامت یکی بزرگترین اقدامات نظام سلامت است که باید همه به تحقق آن کمک کنند.

وی افزود: پزشک خانواده تحول عظیمی در جامعه ایجاد کرده است و امیدواریم در آینده مردم بیش از گذشته از خدمات و مزایای آن برخوردار شوند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از تلاش‌های ۲۶ ماهه مهرداد کمانگری قدردانی شد و سیدمحمد حسینی که پیش این بیش از یک دهه مدیرکلی بیمه سلامت استان را برعهده داشت باردیگر به عنوان مدیرکل جدید استان گلستان معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار