مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان از شیرین‌سازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دریای خزر برای توسعه کشاورزی در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ 17 November 2021

به گزارش تابناک گلستان، سیدمحسن حسینی ظهر امروز در نشست با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: با توجه به استفاده 95 درصدی از آب‌های زیرزمینی در استان گلستان، شاهد کاهش کیفیت برخی چاه‌های آب شرب و فرونشست زمین در استان هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر اقداماتی که در زمینه تأمین آب و برخورد با برداشت‌های غیرمجاز و بی رویه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باید در زمینه مدیریت صحیح مصرف، از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم ضمن اینکه میزان کشت محصولات با نیاز آبی بالا از منابع زیرزمینی کمتر شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: اخذ مجوز استفاده از آب دریا به عنوان یک منبع عظیم برای استفاده در بخش شرب و کشاورزی در حال پیگیری است و بخشی از مجوزهای لازم نیز گرفته شده است.

وی در خصوص ساخت سد میرداماد برای تأمین آب شرب شهر گرگان بیان داشت: مجوز اجرای سد میرداماد اخذ و هم اکنون مطالعات فاز دوم سد و مقدمات استملاک اراضی آغاز شده و امید است اوایل 1401 کلنگ اجرائی سد رابه زمین بزنیم.

حسینی با اشاره به دریافت مجوز شیرین سازی آب دریای خزر گفت: مجوز تخصیص از آب دریا به اندازه شرب برای 200 هزار نفر گرفته شده است و در حال مطالعات اجمالی هستیم که این مطالعات را برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال کنیم تا این شرکت بتواند فراخوان جذب سرمایه گذار را انجام دهد.

وی افزود: در بخش کشاورزی با توجه به پیگیری این دستگاه در سه سال گذشته بالاخره در شهریورماه امسال، مجوز استفاده از یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب دریا برای استفاده در بخش کشاورزی از وزارت نیرو گرفته شد. به عبارتی با این مجوز حجم آب استان به یک و نیم برابر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه با بیان اینکه هرموضوعی جدای از مسائل فنی خودش به فرهنگ‌سازی هم نیاز دارد،گفت: در بخش‌های مختلف از جمله آموزش کودکان و بزرگسالان برنامه‌هایی برای فرهنگ سازی مسائل آب مانند موزه آب داریم و همچنین پیام‌های مختلفی که در قالب فضای مجازی، صدا و سیما و مطبوعات، پیامک و غیره به نظر مردم می‌رسانیم به امید اینکه این فرهنگ سازی به تدریج اثر خودش را مصرف بهینه آب در استان بگذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار