۱۲هزار هکتار طرح آبیاری نوین امسال در گلستان در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۰۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷ 15 November 2021

به گزارش تابناک گلستان، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت: قرار است در طرح دوساله ۱۵هزار هکتار اراضی گلستان را به سامانه آبیاری نوین مجهز کنیم که امسال اجرای طرح در ۱۲هزار هکتار آغاز شده است.

سیدمحسن کیا الحسینی افزود: امسال بزرگترین طرح سامانه آبیاری نوین کشور به وسعت ۴هزار هکتار به وسیله ماشین‌های آبیاری در آق قلا در حال اجراست که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات دهه فجر به بهره برداری برسد.

وی افزود: گلستان ۲۷۰هزار هکتار اراضی آبی دارای قابلیت اجرای طرح آبیاری نوین دارد که از آغاز اجرای طرح تا کنون ۷۱هزار هکتار آن به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

کیا الحسینی گفت:برای طرح‌های امسال ۹۲میلیارد تومان اعتبار تصویب شده و تا کنون ۳۵میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که ۸۰درصد آن درقالب اوراق اسناد خزانه اسلامی است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان افزود: پارسال ۵هزار هکتار طرح در گلستان اجرا شد و پیش بینی  می کنیم  در صورت تخصیص به موقع اعتبارات اجرای ۷هزار هکتار طرح به پایان برسد.

وی گفت: کشاورزان متقاضی با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی برای تهیه طرح به مشاور ذی صلاح معرفی شده و پس از تهیه طرح برای عقد قرار داد با صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی معرفی و پیمانکار طرح مشخص می‌شود.

آبیاری‌های نوین به شکل تحت فشار و به دو روش آبیاری قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود و بهره وری آبیاری بارانی تا ۷۰درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵درصد است.

استفاده از سامانه های نوین آبیاری در برهه‌ای که خشکسالی بیداد می‌کند ضروری است، زیرا ۸۷درصد از منابع آبی گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بیشتر آن به هدر می‌رود که باعث افت شدید ذخایر سد‌ها و افت شدید سطح آبخوان‌های زیرزمینی و فرو نشست ۶۰درصد سطح استان گلستان شده است اما هنوز سه چهارم اراضی آبی گلستان به روش سنتی  آبیاری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار